Sklep

Internetowy

§1. ZAKRES

Niniejszy Regulamin dotyczy zakupu biletów za pośrednictwem strony https://bilety.pkmjaworzno.pl i dokonywania płatności za ten zakup przy użyciu kart płatniczych lub szybkich przelewów. Akceptacja regulaminu jest wymagana w celu dokonania zakupu biletu przez serwis internetowej sprzedaży biletów.



§ 2. DEFINICJE

Serwis - internetowy serwis sprzedaży Biletów, działający pod adresem https://bilety.pkmjaworzno.pl.

Bilet kodowany na karcie/ Bilet - bilet w postaci elektronicznego zapisu na karcie zbliżeniowej, określony w Ogólnych warunkach zawierania umowy przewozu środkami komunikacji zbiorowej przy zastosowaniu Jaworznickiej Karty Miejskiej (Ogólne warunki dostępne są na stronie www.pkm.jaworzno.pl)

Jaworznicka Karta Miejska/JKM lub Karta - karta elektroniczna zbliżeniowa będąca nośnikiem Biletów oraz innych usług miejskich. Karta jest imienna tj. posiada nadrukowane imię i nazwisko.

Klient - osoba zarejestrowana w Serwisie (posiadająca login i hasło do Serwisu), korzystająca z Serwisu w celu zakupu Biletu lub sprawdzenia historii Karty.

Sprzedający, Operator - Mennica Polska S.A. z siedzibą w Warszawie (00-232) przy ul. Ciasnej 6

Umowa zakupu - umowa nabycia Biletu, zawierana pomiędzy Klientem i Sprzedającym.

Kodowanie Biletów w formie elektronicznej - elektroniczne zapisywanie informacji na Karcie o zakupionych przez Klientów Biletach.

Urządzenie - urządzenie przeznaczone do kodowania przez Klientów Biletów na JKM (czytnik kontrolerski, automat biletowy).

Przelewy24 - pośrednik, spółka PayPRO S.A. (Przelewy24) zajmująca się realizacją płatności w procesie zakupu Biletu, za pomocą kart płatniczych i szybkich przelewów, będąca gwarantem bezpiecznej transakcji.

Regulamin - niniejszy regulamin, którego uprzednia akceptacja wymagana jest w celu dokonania zakupu Biletu przez Serwis.

Historia Karty - informacja o Karcie oraz o transakcjach dokonywanych z użyciem Karty.

Kieszeń - jeden z dwóch obszarów przeznaczony do przechowywania jednego Biletu.

RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

§ 3. OGÓLNE WARUNKI

1. Klient za pośrednictwem Serwisu ma możliwość zakupu Biletu i sprawdzenia historii Karty (w sklepie).

2. W celu dokonania zakupu Biletu lub sprawdzenia historii Karty za pośrednictwem Serwisu Klient zobowiązany jest do zapoznania i zaakceptowania niniejszego Regulaminu.

3. Klient, akceptując niniejszy Regulamin, wyraża zgodę na warunki w nim zawarte i ponosi odpowiedzialność za własne czynności wynikające z korzystania z Serwisu.

4. Klient korzysta z Serwisu w swoim imieniu. Jeśli czyni to w imieniu osoby trzeciej, oznacza to, że posiada ważne w świetle prawa pełnomocnictwo. Klient ponosi pełną odpowiedzialność za działanie bez pełnomocnictwa oraz w przypadku przekroczenia jego granic.

5. Kodowanie zakupionych przez Serwis Biletów na JKM możliwe jest wyłącznie w pojazdach obsługiwanych przez PKM Jaworzno za pośrednictwem Urządzenia.



§ 4. PROCES REJESTRACJI I ZAKUPU

1. Warunkiem nabycia Biletu jest prawidłowe wprowadzenie przez Klienta danych wymaganych przez Serwis.

2. Klient, który po raz pierwszy zamierza skorzystać z Serwisu powinien:

1) zarejestrować się w Serwisie wprowadzając do formularza rejestracyjnego:

a) adres e-mail (login),

b) nr Karty

c) hasło;

2) zaakceptować Regulamin przy użyciu pola wyboru o etykiecie „Akceptuj” umieszczonego na stronie rejestracji w Serwisie,

3) po otrzymaniu automatycznego e-maila potwierdzającego rejestrację w serwisie Klient powinien kliknąć na odsyłacz zamieszczony w otrzymanej wiadomości e-mail w celu aktywowania swojego konta w Serwisie.

3. Jeżeli zmieni się regulamin Serwisu klient zobowiązany jest zaakceptować zmieniony Regulamin.

4. Klient może nabyć Bilet lub sprawdzić historię Karty po zalogowaniu się na swoim indywidualnym koncie. Do zalogowania niezbędne jest wpisanie loginu i hasła podanego przy rejestracji.

5. Zakup Biletu składa się z następujących etapów:

1) podanie numeru Karty na której ma być zakodowany Bilet,

2) wybór kieszeni, do której chce się zakupić Bilet,

3) wybór kategorii Biletu (normalny, ulgowy),

4) wybór miasta/gminy dla określenia terytorialnej ważności Biletu,

5) wybór długości okresu ważności Biletu,

6) określenie daty początku ważności Biletu,

7) wybór formy płatności,

8) podsumowanie zakupu,

9) realizacja procesu płatności w serwisie bezpiecznych płatności internetowych,

10) podsumowanie transakcji.

6. Niektóre etapy zakupu Biletu, o których mowa w ust 4 powyżej mogą być pomijane, jeżeli rodzaj wybranego Biletu wynika jednoznacznie z jego cech.

7. Klient, który będzie żądał wystawienia faktury VAT informuje o tym fakcie w trakcie zakupu Biletu (przy użyciu przycisku „Tak, chcę otrzymać fakturę”) oraz podaje dane do wystawienia faktury VAT.

8.Informacja o przebiegu transakcji zawierająca m.in. unikalny identyfikator transakcji, a także informacja o szczegółach zakupu zostanie przesłana przez Operatora pod adres e-mail wskazany przez Klienta przy rejestracji do Serwisu.

9. Klient, który będzie żądał wysłania SMSa powiadamiającego o upływie ważności Biletu podaje numer telefonu komórkowego, na który informacja ta ma zostać wysłana. Informacja jest wysyłana na 3 dni przed upływem terminu ważności Biletu.

10. W momencie prawidłowego zakończenia procesu płatności Klientowi zostaje wysłany e-mail przez Operatora potwierdzający zaksięgowanie wpłaty za Bilet. Zakup Biletu zostaje w tym momencie sfinalizowany.



§ 5. KODOWANIE BILETU

1. Bilet zakupiony w Serwisie można zakodować na Karcie w pojeździe za pomocą Urządzenia. Proces kodowania przebiega automatycznie po zbliżeniu Karty do czytnika rewizorskiego podczas kontroli biletowej. Opcjonalnie bilet może zostać zakodowany przez pasażera w automacie biletowym. Z przyczyn technicznych kodowanie biletu na karcie możliwe jest najwcześniej po godzinie od otrzymania potwierdzenia wpłaty ze sklepu internetowego.

2. Kodowanie może nastąpić po sfinalizowaniu zakupu Biletu w Serwisie.

3. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Spółka z o.o. w Jaworznie zawiera umowę przewozu z pasażerem z chwilą sfinalizowania w serwisie zakupu biletu.



§ 6. PŁATNOŚĆ ZA BILET

1. Cena Biletu określona jest w złotych polskich (PLN) i zawiera podatek VAT.

2. Rodzaje i ceny Biletów ustalane są przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Spółka z o.o. w Jaworznie.

3. Klient realizuje płatność za Bilet za pomocą jednej z dostępnych form płatności:

1) karty płatniczej - płatność wykonywana za pośrednictwem dostawcy usług płatności elektronicznych Przelewy24,

2) szybkiego przelewu - usługa płatności szybkim przelewem z dowolnego banku dostarczającego usługę tego typu, płatność wykonywana za pośrednictwem dostawcy usług płatności elektronicznych Przelewy24.

4. Dokonując płatności Klient musi posiadać kartę płatniczą lub konto w banku obsługującym usługę szybkiego przelewu za pośrednictwem dostawcy usług płatności elektronicznych Przelewy24 oraz środki wystarczające do zapłaty za Bilet.

5. Transakcja, dla której nie zostanie wybrana jedna z możliwych form płatności, zostanie anulowana.

6. Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za skutki podania przez Klienta numeru karty płatniczej oraz numeru konta bankowego na innych stronach internetowych. Za realizację i bezpieczeństwo transakcji kartami płatniczymi lub szybkimi przelewami, przeprowadzonych na stronach internetowych Przelewy24, odpowiada Przelewy24.

7. Przelewy24 nie jest stroną ani w żaden inny sposób nie jest objęta skutkami prawnymi Umowy zakupu.

8. Przelewy24 nie jest stroną ani w żaden inny sposób nie jest objęta skutkami prawnymi umowy, którą zawiera Klient z bankiem i na podstawie której Klient za pośrednictwem banku stawia Przelewy24 do dyspozycji środki celem zapłaty Operatorowi.

9. Przelewy24 nie ponosi odpowiedzialności wobec Klienta za należyte wykonanie zobowiązania banku, w szczególności za przekazanie przez bank środków do Przelewy24 we właściwym terminie, kwocie i z właściwymi danymi identyfikującymi środki.



§ 7 PRAWA I OBOWIĄZKI KLIENTA

1. Klient zobowiązany jest:

1) korzystać z Serwisu zgodnie z przepisami prawa, postanowieniami niniejszego Regulaminu oraz dobrymi obyczajami,

2) nie przenosić praw wynikających z zawarcia Umowy zakupu na osoby trzecie,

3) podać prawdziwe dane osobowe oraz dane dotyczące płatności kartą płatniczą lub szybkim przelewem,

4) nie wykorzystywać Serwisu w celu dokonywania czynów niedozwolonych.

2. Klient oświadcza, że wszelkie informacje dostarczone przez niego w trakcie korzystania z Serwisu są prawdziwe i zgodne z jego najlepszą wiedzą.

3. Sprzedający ma prawo odstąpić od Umowy zakupu w przypadku naruszenia przez Klienta niniejszego Regulaminu, w szczególności podania nieprawidłowych danych osobowych bądź danych dotyczących karty płatniczej lub szybkiego przelewu.

4. Kupujący oświadcza, że znane mu są konsekwencje cywilnoprawne i prawno-karne działań niezgodnych z obowiązującym w Polsce porządkiem prawnym, oraz przyjmuje do wiadomości, że o działaniach mających znamiona czynu zagrożonego przez ustawę (hacking, oszustwo itp.) będą informowane właściwe organy ochrony prawa, co nie wyłącza dochodzenia naprawienia szkody na drodze cywilnej.



§ 8. REKLAMACJE

1. Wszelkie reklamacje dotyczące nabywania Biletów przez Serwis rozpatruje PKM Jaworzno Sp. z o.o.

2. Reklamacje związane z funkcjonowaniem Sklepu Internetowego lub Jaworznickiej Karty Miejskiej należy składać w Centrum Obsługi Klienta PKM Jaworzno. Szczególnie polecamy opisanie swojego problemu e-mailem na adres: reklamacje@pkm.jaworzno.pl w informacji zwrotnej przekażemy sposób jego rozwiązania bez konieczności osobistej wizyty w COK.

3. Pod adresem http://ec.europa.eu/consumers/odr Klient będący konsumentem ma możliwość skorzystania z unijnej platformy internetowej (platforma ODR) w celu poddania pod rozstrzygnięcie sporu ze Sprzedającym drogą elektroniczną. Platforma ODR stanowi wielojęzyczną, interaktywną stronę internetową dla obsługi konsumentów mieszkających w Unii Europejskiej i przedsiębiorców mających siedzibę w Unii Europejskiej dążących do pozasądowego rozstrzygnięcia sporów wynikających z zawarcia między nimi internetowej umowy sprzedaży lub umowy o świadczenie usług.



§ 9. DANE OSOBOWE



1. Administratorem danych osobowych Klientów jest Sprzedający - Mennica Polska S.A. z siedzibą w Warszawie (00-232), ul. Ciasnej 6.

2. Sprzedający zapewnia bezpieczeństwo danych osobowych Klientów.

3. Sprzedający przetwarza następujące dane Klientów w podanych poniżej celach:

a) w celu dokonania rejestracji Klienta, utworzenia konta w Serwisie i wykonania umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną, której przedmiotem jest udostępnianie funkcjonalności konta Klienta w Serwisie, Sprzedający przetwarza:

- numer Karty zbliżeniowej

- adres e-mail;

- numer telefonu;

podanie wskazanych danych jest dobrowolne lecz niezbędne w celu realizacji umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną, której przedmiotem jest udostępnianie funkcjonalności konta Klienta w Serwisie, stanowi więc warunek zawarcia tej umowy. Przewarzanie wskazanych danych odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b) RODO tj. niezbędności przetwarzania do wykonania umowy, której Klient jest stroną lub do podjęcia działań na żądanie Klienta, przed zawarciem takiej umowy.

b) w celu realizacji Umowy zakupu, Sprzedający przetwarza:

- numer Karty zbliżeniowej

- adres e-mail;

podanie wskazanych danych jest dobrowolne lecz niezbędne w celu realizacji Umowy zakupu, stanowi więc warunek zawarcia tej umowy. Przewarzanie w/w danych w tym celu odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b) RODO tj. niezbędności przetwarzania do wykonania umowy, której Klient jest stroną lub do podjęcia działań na żądanie Klienta, przed zawarciem takiej umowy.

c) w celu wystawienia faktury VAT Sprzedający przetwarza:

- imię i nazwisko;

- numer NIP;

- firmę działalności gospodarczej;

- adres działalności gospodarczej;

Podanie wskazanych danych, w zakresie umożliwiającym Sprzedającemu wystawienie faktury VAT jest wymogiem ustawowym i wynika z art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług. Przewarzanie wskazanych danych odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) RODO tj. niezbędność przetwarzania do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze danych.

4. Ponadto dane osobowe Klienta mogą być przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń – który to cel wynika z realizacji prawnie uzasadnionych interesów Sprzedającego.

5. Dane osobowe Klienta będą przechowywane przez Sprzedającego:

a) w przypadku danych przetwarzanych dla wykonania umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną, której przedmiotem jest udostępnianie funkcjonalności konta Klienta w Serwisie - przez okres trwania tej umowy, a po tym okresie do czasu przedawnienia się roszczeń z tej umowy;

b) w przypadku danych przetwarzanych dla wykonania Umowy zakupu - przez okres wykonania tej umowy, a po tym okresie do czasu przedawnienia się roszczeń z tej umowy;

c) w przypadku danych przetwarzanych dla wystawienia faktury VAT – przez okres, który prawo przewiduje dla przechowania prowadzonej ewidencji VAT.

6. Klient ma prawo do dostępu do swoich danych osobowych, które przechowuje Sprzedający. W szczególności w ramach tego prawa może zapytać Sprzedającego o to:

a) w jakim celu przetwarzane są jego dane osobowe,

b) jakie jego dane są przetwarzane,

c) komu Sprzedający ujawnia dane Klienta – w takim przypadku Klient uzyska informacje odbiorcach, którym dane osobowe Klienta zostały lub zostaną ujawnione, w szczególności o odbiorcach w państwach trzecich lub organizacjach międzynarodowych,

d) jaki jest planowany okres przechowywania danych osobowych, a gdy nie jest to możliwe, kryteria ustalania tego okresu,

e) czy w stosunku do Klienta podejmowane są zautomatyzowane decyzje, w tym czy odbywa się wobec niego profilowanie,

f) czy Sprzedający przekazuje dane Klienta do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.

7. Klient ma prawo do żądania niezwłocznego sprostowania jego danych osobowych, które są nieprawidłowe. Z uwzględnieniem celów przetwarzania, ma on również prawo do żądania uzupełnienia niekompletnych danych osobowych.

8. Klient ma prawo do żądania od Sprzedającego usunięcia jego danych osobowych z systemu Sprzedającego jeżeli zachodzi jedna z następujących okoliczności:

a) dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane,

b) Klient wycofał zgodę, na której opiera się przetwarzanie i nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania,

c) Klient wniósł sprzeciw - z przyczyn związanych z jego szczególną sytuacją - wobec przetwarzania i nie występują nadrzędne prawnie uzasadnione podstawy przetwarzania

d) Klient wniósł sprzeciw wobec przetwarzania danych na potrzeby marketingowe;

e) dane osobowe Klienta były przetwarzane niezgodnie z prawem,

f) dane osobowe Klienta osobowe muszą zostać usunięte w celu wywiązania się z obowiązku prawnego przewidzianego w prawie,

g) dane osobowe Klienta zostały zebrane w związku z oferowaniem usług społeczeństwa informacyjnego dziecku.

9. Klient ma prawo do ograniczenia przetwarzania, w następujących przypadkach:

a) jeżeli kwestionuje prawidłowość danych osobowych,

b) jeżeli przetwarzanie danych jest niezgodne z prawem, a Klient sprzeciwia się ich usunięciu;

c) Sprzedający nie potrzebuje już danych osobowych Klienta do celów przetwarzania, ale są one potrzebne Klientowi do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;

d) Klient wniósł sprzeciw wobec przetwarzania z przyczyn związanych z jego szczególną sytuacją.

Skorzystanie przez Klienta z prawa ograniczenia przetwarzania oznacza, że takie dane osobowe będą mogły być przez Sprzedającego wyłącznie przechowywane oraz przetwarzane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń lub w celu ochrony praw innej osoby fizycznej lub prawnej lub z uwagi na ważne względy interesu publicznego.

10. Klient ma prawo do przenoszenia danych tj. otrzymania w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego jego danych osobowych oraz ma prawo żądać aby te dane osobowe przesłać innemu administratorowi, jeżeli przetwarzanie tych danych odbywa się na podstawie zgody oraz w sposób zautomatyzowany.

11. Klient ma prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw – z przyczyn związanych z jego szczególną sytuacją – wobec przetwarzania przez Sprzedającego jego danych osobowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO) tj. w celach wynikających z realizacji prawnie uzasadnionych interesów Sprzedającego.

12. Klient ma prawo wnieść skargę do organu nadzorczego, w szczególności w państwie członkowskim swojego zwykłego pobytu, swojego miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia, jeżeli sądzi, że przetwarzanie danych osobowych jej dotyczące narusza przepisy powszechnie obowiązującego prawa.

13. Klient chcąc skorzystać z przysługujących mu praw lub mając pytania dotyczące tych praw może skontaktować się ze Sprzedającym:

a) kontaktując się inspektorem ochrony danych Sprzedającego na adres e-mail: iod@mennica.com.pl lub

b) pisząc na adres pocztowy: Mennica Polska S.A., ul. Ciasna 6, 00-232 Warszawa lub

c) pisząc na adres e-mail: cok@strefa.waw.pl

14. Dane osobowe Klientów są przetwarzane są z zachowaniem zasad bezpieczeństwa adekwatnych do zidentyfikowanych przez Sprzedającego ryzyk i odpowiadających aktualnemu stanowi wiedzy technicznej w tym obszarze. Stosujemy środki techniczne zapobiegające pozyskiwaniu i modyfikowaniu przez osoby nieuprawnione, danych osobowych przesyłanych drogą elektroniczną jak np. szyfrowanie kanału komunikacji (protokół HTTPS).

15. Wynikające z ogólnych zasad połączeń realizowanych w Internecie informacje zawarte w logach systemowych (np. adres IP) są przez Sprzedającego wykorzystywane w celach technicznych, związanych z administracją serwerami Sprzedającego. Oprócz danych osobowych, Sprzedający przetwarza dane eksploatacyjne, takie jak:

a) oznaczenia identyfikujące zakończenie sieci telekomunikacyjnej lub system teleinformatyczny, z którego korzystał Klient,

b) informacje o rozpoczęciu, zakończeniu oraz zakresie każdorazowego korzystania z Usługi świadczonej drogą elektroniczną,

c) informacje o skorzystaniu przez Klienta z usług świadczonych drogą elektroniczną.

d) ogólne, statystyczne informacje demograficzne (np. o regionie, z którego następuje połączenie) oraz anonimowe informacje dotyczących wieku, płci oraz kategorii zainteresowań w ramach świadczonej usługi.

16. Sprzedający zapewnia Klientowi stały dostęp do aktualnej informacji o szczególnych zagrożeniach związanych z korzystaniem z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz o funkcji i celu oprogramowania lub danych niebędących składnikiem treści tych usług, wprowadzanych przez Sprzedającego do systemu teleinformatycznego, którym posługuje się Klient. Dostęp do ww. informacji można uzyskać wysyłając zapytanie na adres e-mail: cok@strefa.waw.pl. W niezbędnym zakresie informacja taka znajduje się także w Serwisie oraz w Regulaminie. W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących zasad zachowania poufności, stosowanych środków technicznych zapobiegających pozyskiwaniu i modyfikacji przez osoby nieuprawnione przesyłanych danych osobowych, praktyk stosowanych w Serwisie bądź korzystania z usług elektronicznych, Klient może skontaktować się ze Sprzedającym za pośrednictwem poczty, pisząc na adres: Mennica Polska S.A., ul. Ciasna 6, 00-232 Warszawa, bądź za pośrednictwem wiadomości poczty elektronicznej wysłanej na adres e-mail: cok@strefa.waw.pl

17. Każda komunikacja w sieci może prowadzić do ujawnienia pewnych informacji na temat Klienta. Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystywanie przez Klienta cudzych danych osobowych bądź za działania podmiotów trzecich, którym Klient przekazał lub udostępnił swoje dane lub treści. Klient nie powinien podawać swojego imienia i nazwiska, jak również innych informacji na swój temat, jeżeli nie jest to konieczne do uzyskania świadczeń opisanych w Regulaminie.



§ 10. ZMIANY REGULAMINU

Sprzedający zastrzega sobie prawo do zmiany treści Regulaminu. Klient w momencie logowania się w Serwisie zostanie powiadomiony o takiej zmianie. W przypadku odmowy akceptacji nowej treści Regulaminu przez Klienta zamówienia złożone przed zmianą Regulaminu będą zrealizowane na dotychczasowych zasadach realizacji zamówień przewidzianych w Regulaminie.



§ 11. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Wszelkie kwestie nie uregulowane szczegółowo w niniejszym Regulaminie rozstrzygają Ogólne Warunki zawierania umowy przewozu środkami miejskiej komunikacji zbiorowej przy zastosowaniu Jaworznickiej Karty Miejskiej (www.pkmjaworzno.pl/www/jaworznicka-karta-miejska/regulamin-karty/) oraz regulamin sprzedaży Przelewy24.pl (https://www.przelewy24.pl/regulamin). W pozostałych nieuregulowanych sprawach zastosowanie znajdą odpowiednie przepisy prawa polskiego.

Załącznik Nr 1 do zarządzenia Nr GK.0050.54.2025 Prezydenta Miasta Jaworzna z dnia 18 lutego 2025 r.

CENNIK OPŁAT

Za przejazdy środkami komunikacji miejskiej PKM Sp. z o. o. Jaworznie

(obowiązują wyłącznie bilety wyemitowane przez PKM Sp. z o. o. w Jaworznie)

Cennik obowiązuje od 31 marca 2025 r.

I. Opłaty za przejazdy jednorazowe.

OBSZAR OBOWIĄZYWANIA BILETU STREFOWEGO Cena biletu normalnego Cena biletu ulgowego
Teren jednego miasta (gminy). 4,00 zł 2,00 zł
Teren dwóch sąsiadujących miast (gmin). 4,60 zł 2,30 zł
Teren trzech i więcej miast (gmin). 5,00 zł 2,50 zł
Teren miast Mysłowice i Sosnowiec traktować należy jako teren jednego miasta (gminy).

II. Promocyjne opłaty za przejazdy jednorazowe dla pasażerów opłacających przejazd z Elektronicznej Portmonetki dostępnej na Jaworznickiej Karcie Miejskiej, którzy zarejestrowali zarówno swoje wejście jak i wyjście z autobusu.

Uzupełnienie nowych środków w Elektronicznych Portmonetkach możliwe będzie do 13 kwietnia 2025 r. W okresie od 14 kwietnia 2025 r. do 19 kwietnia 2026 r. możliwe będzie jedynie wykorzystanie wcześniej zgromadzonych środków.

OBSZAR OBOWIĄZYWANIA BILETU STREFOWEGO Cena biletu normalnego Cena biletu ulgowego
Teren jednego miasta (gminy). 3,00 zł 1,50 zł
Teren dwóch sąsiadujących miast (gmin). 3,60 zł 1,80 zł
Teren trzech i więcej miast (gmin). 4,60 zł 2,30 zł
Teren miast Mysłowice i Sosnowiec traktować należy jako teren jednego miasta (gminy). W przypadku braku rejestracji wyjścia z autobusu przez pasażera opłacającego przejazd z Elektronicznej Portmonetki dostępnej na Jaworznickiej Karcie Miejskiej uznaje się, że pasażer odbył podróż do końca trasy danego kursu i naliczana jest opłata zgodnie z punktem I.

III. Bilety czasowe na okaziciela.

RODZAJ BILETU UPRAWNIENIA Cena biletu normalnego Cena biletu ulgowego
Dzienny Bilet upoważnia do przejazdu wszystkimi liniami na terenie całej sieci PKM Sp. z o.o. -ważny do godz. 24:00 dnia, w którym został zakupiony. 7,00 zł 3,50 zł

IV. Imienne bilety okresowe.

Symbol Uprawnienia Cena biletu normalnego Cena biletu ulgowego
T - C Bilet upoważnia do przejazdu wszystkimi liniami na terenie całej sieci PKM Sp. z o.o. przez okres 7 dni od daty oznaczonej na bilecie. 38,00 zł 19,00 zł
M - C Bilet upoważnia do przejazdu wszystkimi liniami na terenie całej sieci PKM Sp. z o.o. przez okres 30 dni od daty oznaczonej na bilecie. 100,00 zł 50,00 zł
K - C Bilet upoważnia do przejazdu wszystkimi liniami na terenie całej sieci PKM Sp. z o.o. przez okres 90 dni od daty oznaczonej na bilecie. 200,00 zł 100,00 zł
R - C Bilet upoważnia do przejazdu wszystkimi liniami na terenie całej sieci PKM Sp. z o.o. przez okres roczny od daty oznaczonej na bilecie. 300,00 zł 150,00 zł
M - 1 Bilet upoważnia do przejazdu wszystkimi liniami tylko na terenie miasta Jaworzna oraz na trasie Jaworzno - Sosnowiec Jęzor Południowy przez okres 30 dni od daty oznaczonej na bilecie pod warunkiem okazania ważnego imiennego okresowego (co najmniej miesięcznego) biletu kolejowego, który swoim zasięgiem obejmuje miasto Jaworzno i/lub przystanek kolejowy Sosnowiec Jęzor Południowy. 14,00 zł 7,00 zł

V. Wszystkie podane ceny są cenami brutto, zawierają podatek od towarów i usług.

VI. Uiszczenie opłaty za przejazd osoby lub uprawnienie do bezpłatnego przejazdu upoważnia do przewozu bagażu (w tym wózka dziecięcego i inwalidzkiego) oraz zwierzęcia.

KANAŁ DYSTRYBUCJI BILETU: RODZAJE DOSTĘPNYCH BILETÓW: SPOSÓB WNIESIENIA OPŁATY:
Sprzedaż u kierowcy z kasy fiskalnej. Wszystkie bilety jednorazowe i czasowe na okaziciela. Gotówka, karty płatnicze (zbliżeniowo).
Biletomat w wybranych pojazdach. Wszystkie bilety jednorazowe i czasowe na okaziciela. Bilon (10 gr, 20 gr, 50 gr, 1 zł, 2 zł, 5 zł), karty płatnicze (zbliżeniowo).
Czytniki Open Payment System. Wszystkie bilety jednorazowe i czasowe na okaziciela. Karty płatnicze (zbliżeniowo).
Czytniki Jaworznickiej Karty Miejskiej. Bilety jednorazowe z Elektronicznej Portmonetki. Środki zgromadzone w Elektronicznej Portmonetce.
Sklep internetowy kartamiejska.pl. Wszystkie imienne bilety okresowe. Płatności internetowe.
Stacjonarne punkty sprzedaży. Wszystkie imienne bilety okresowe. Gotówka, wybrane punkty sprzedaży akceptują także karty płatnicze.
Aplikacja mobilna PKM. Wszystkie rodzaje biletów. Płatności internetowe.

Załącznik do Uchwały Zarządu PKM Spółka z o.o. nr 18/07/2017 z dnia 20 lipca 2017 r.
Obowiązuje od 20 lipca 2017 r.

ROZDZIAŁ I

PRZEPISY OGÓLNE

  1. Do przestrzegania niniejszego regulaminu zobowiązani są pasażerowie, kierujący pojazdem, kontrolerzy, a także personel nadzoru ruchu.
  2. Umowę przewozu zawiera się poprzez zajęcie miejsca w pojeździe.
  3. Do przejazdu środkami transportu PKM Sp. z o.o. upoważniają:
    1. bilety wyemitowane przez PKM Sp. z o.o. oraz bilety innych podmiotów na mocy odrębnych porozumień (aktualny wykaz dostępny jest na stronie www.pkm.jaworzno.pl),
    2. dokumenty potwierdzające uprawnienia do korzystania z przejazdu bezpłatnego.
  4. Informacja o dostępnych kanałach dystrybucji biletów oraz sposobach wnoszenia opłat za przejazdy dostępna jest na stronie www.pkm.jaworzno.pl oraz w każdym z autobusów.
  5. Bilety ulgowe są ważne po okazaniu przez pasażera dokumentu potwierdzającego posiadanie przez niego prawa do ulgi zgodnie z wykazem osób i dokumentów uprawniających do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów środkami komunikacji miejskiej realizowanej przez PKM Sp. z o.o.

ROZDZIAŁ II

PRAWA I OBOWIĄZKI PASAŻERA

  1. Wsiadanie do pojazdu i wysiadanie z niego dozwolone jest tylko na przystankach, po całkowitym zatrzymaniu pojazdu.
  2. Pasażerowie opłacający przejazd w pojeździe zobowiązani są to uczynić niezwłocznie po wejściu do środka.
  3. Brak możliwości wydania przez kierowcę reszty przy sprzedaży biletu nie zwalnia pasażera z obowiązku posiadania ważnego biletu.
  4. Brak akceptacji transakcji dokonywanej zbliżeniową kartą płatniczą nie zwalnia pasażera z obowiązku posiadania ważnego biletu.
  5. Pasażerowie zobowiązani są do wykonywania poleceń obsługi pojazdu i innych uprawnionych osób mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa i prawidłowego funkcjonowania przewozów.
  6. W przypadku ogłoszenia ewakuacji przez obsługę pojazdu lub inne uprawnione osoby, podróżni zobowiązani są do niezwłocznego opuszczenia pojazdu i stosowania się do wydawanych poleceń.
  7. Pasażerowie zobowiązani są w czasie jazdy trzymać się uchwytów i poręczy.
  8. Pasażer, który zajmuje miejsce oznaczone znakiem graficznym „dla inwalidy” lub „dla osób z dzieckiem na ręku”, zobowiązany jest zwolnić to miejsce takiej osobie.
  9. Dziecko przewożone w wózku musi być zabezpieczone przed wypadnięciem.
  10. Pasażer ma obowiązek zasygnalizować żądanie zatrzymania pojazdu na przystanku poprzez naciśnięcie przycisku żądania otwarcia drzwi. Czynność ta powinna być dokonana z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby możliwe było bezpieczne zatrzymanie pojazdu na przystanku.
  11. W przypadku awarii autobusu podczas realizacji kursu pasażerowi posiadającemu ważny bilet przysługuje prawo kontynuowania jazdy z tym biletem następnym autobusem tej samej linii lub innej linii przebiegającej tą samą trasą albo autobusem zastępczym podstawionym przez przewoźnika. Zasady postępowania przy opłacaniu przejazdu z Elektronicznej Portmonetki określa Regulamin Jaworznickiej Karty Miejskiej.
  12. Pasażer ma prawo poszukiwać rzeczy zostawionej w pojeździe, zgłaszając fakt jej zagubienia u Dyspozytora Ruchu PKM Sp. z o.o. przez okres jednego miesiąca od dnia jej zagubienia.
  13. Pasażerowie mogą przewozić w pojazdach małe zwierzęta trzymane na ręku, bagaż podręczny oraz wózki inwalidzkie
    i dziecięce, jeżeli istnieje możliwość takiego umieszczenia ich, aby nie utrudniały przejścia i nie zagrażały bezpieczeństwu pasażerów oraz bezpieczeństwu ruchu. Przewóz wymienionego bagażu jest bezpłatny.
  14. Psy mogą być przewożone, gdy mają założony kaganiec, nie zachowują się agresywnie i są trzymane na smyczy. Osoba przewożąca psa zobowiązana jest posiadać w czasie przewozu ważne zaświadczenie potwierdzające zaszczepienie psa przeciwko wściekliźnie.
  15. Pasażer zobowiązany jest do zapewnienia nadzoru i ciągłej opieki nad przewożonym bagażem i zwierzętami oraz podjęcia wszelkich czynności niezbędnych dla zapobieżenia możliwości powstania szkód spowodowanych przez przewożone przedmioty i zwierzęta.
  16. W pojazdach nie wolno przewozić przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu podróżnych oraz niestanowiących bagażu podręcznego w zwyczajowym jego pojęciu (np. telewizory, lodówki, rowery, pralki itp.).
  17. Pasażer, który zauważy pozostawiony bez opieki bagaż lub inny przedmiot niewiadomego pochodzenia, zobowiązany jest powiadomić niezwłocznie o tym fakcie obsługę pojazdu.
  18. W pojazdach obowiązuje całkowity zakaz palenia wyrobów tytoniowych i im podobnych, używania e-papierosów, picia alkoholu oraz stosowania substancji odurzających.
  19. Pasażer odpowiada wobec przewoźnika za szkody powstałe wskutek zanieczyszczenia lub uszkodzenia pojazdu z jego winy oraz za szkody powstałe z jego winy w związku z przewozem bagażu lub zwierząt.
  20. Przewóz rowerów możliwy jest wyłącznie na pojazdach wyposażonych w bagażnik zewnętrzny przystosowany do takiego przewozu.
  21. Aktualny wykaz kursów objętych programem przewozu rowerów znajduje się na stronie www.pkm.jaworzno.pl.
  22. Przewóz rowerów odbywa się w ramach wolnych miejsc na bagażniku rowerowym. Jednorazowo autobus wyposażony w bagażnik rowerowy jest w stanie przewozić maksymalnie 4 rowery.
  23. Montaż roweru na bagażniku i jego zdjęcie przeprowadza właściciel roweru w obecności kierowcy autobusu.
  24. Użycie zamka patentowego do zabezpieczenia roweru na bagażniku wymaga monety 2-złotowej, którą zapewnia pasażer. Moneta ta zwracana jest przy odblokowaniu zamka podczas demontowania roweru z bagażnika.

ROZDZIAŁ III

PRAWA I OBOWIĄZKI OBSŁUGI POJAZDÓW

  1. Kierujący pojazdem ma prawo odmówić przewozu i kontynuowania dalszej jazdy osobom:
    1. odmawiającym okazania lub zakupu ważnego biletu na przejazd albo okazania dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego,
    2. zachowującym się agresywnie,
    3. używającym słów powszechnie uważanych za obraźliwe,
    4. przewożącym bagaż nieodpowiadający warunkom określonym w przepisach i niniejszym Regulaminie Przewozów,
    5. nietrzeźwym lub będącym pod wpływem innych środków odurzających lub które z innych powodów są niebezpieczne lub uciążliwe dla pasażerów lub obsługi pojazdu,
    6. zanieczyszczającym pojazd,
    7. spożywającym alkohol,
    8. palącym wyroby tytoniowe lub im podobne,
    9. używającym e-papierosów.
  2. W przypadku stwierdzenia przez kierującego niebezpieczeństwa dla podróżnych zobowiązany jest on do zatrzymania pojazdu, ewakuacji pasażerów i wezwania służb ratunkowych.
  3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach obsługa pojazdu w celu uzyskania pomocy ma prawo zjechać z trasy przejazdu do najbliższego Komisariatu Policji lub Straży Miejskiej (lub ich wezwania i oczekiwania na interwencję w uzgodnionym miejscu).
  4. Kierujący pojazdem przed zamknięciem drzwi zobowiązany jest upewnić się, czy wszystkie osoby wsiadające są wewnątrz a wysiadające opuściły pojazd.
  5. Kierujący pojazdem ma obowiązek zatrzymania się na przystanku, na którym oczekują podróżni.
  6. Kierujący pojazdem nie ma obowiązku zatrzymywania się na przystanku w przypadku niestwierdzenia obecności podróżnych na przystanku przy jednoczesnym braku zgłoszenia zamiaru wysiadania przez pasażerów znajdujących się wewnątrz pojazdu.
  7. Kierujący pojazdem ma prawo nie otworzyć drzwi pojazdu, w obszarze których nie zasygnalizowano zamiaru wysiadania.
  8. Podczas przeprowadzania kontroli biletów kierowca ma prawo udostępnić pasażerom do wsiadania i wysiadania wyłącznie wybrane drzwi.
  9. Na żądanie pasażera kierowca jest zobowiązany do rozłożenia rampy wjazdowej celem umożliwienia dostępu do autobusu osobom o ograniczonej mobilności.
  10. Na żądanie pasażera na kursach objętych programem przewozu rowerów kierowca ma obowiązek asystować pasażerowi przy umieszczaniu i zdejmowaniu roweru z bagażnika rowerowego.
  11. W przypadku przyjęcia przez kierowcę zgłoszenia, o którym mowa w Rozdziale II ust. 12., kierowca jest zobowiązany do telefonicznego powiadomienia o zaistniałej sytuacji Dyspozytora Ruchu PKM Sp. z o.o. oraz do dokonania wpisu w kartę drogową.
  12. Kierujący pojazdem ma obowiązek przyjąć od pasażera rzecz znalezioną w pojeździe oraz przekazać ją Dyspozytorowi Ruchu PKM Sp. z o.o.

ROZDZIAŁ IV

KONTROLA BILETOWA

  1. Prawo do kontroli biletów oraz dokumentów uprawniających do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów w pojazdach PKM Sp. z o.o. mają kierujący pojazdem oraz osoby upoważnione przez PKM Sp. z o.o. legitymujące się identyfikatorem ze zdjęciem, pieczęcią i podpisem wystawcy oraz numerem służbowym, zwani dalej kontrolerami.
  2. Pasażer, przebywając w pojeździe, zobowiązany jest do posiadania i niezwłocznego okazywania na każde żądanie kontrolującego (w sposób umożliwiający potwierdzenie autentyczności) ważnych biletów oraz dokumentów uprawniających do przejazdów bezpłatnych lub ulgowych.
  3. W razie stwierdzenia braku odpowiedniego dokumentu przewozu kontroler pobiera właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wystawia wezwanie do zapłaty.
  4. W razie stwierdzenia braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu kontroler pobiera właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wystawia wezwanie do jej zapłaty. Pobrana należność za przewóz i opłata dodatkowa, po uiszczeniu opłaty manipulacyjnej odpowiadającej kosztom poniesionym przez przewoźnika, podlegają zwrotowi, a w przypadku wezwania do zapłaty – umorzeniu, w przypadku udokumentowania przez podróżnego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia przewozu, uprawnień do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu.
  5. W razie posiadania przez podróżnego ważnego dokumentu przewozu, którego nie miał podczas przejazdu, do zwrotu
    i umarzania należności za przewóz i opłaty dodatkowej stosuje się przepis ust. 4., zdanie drugie.
  6. Kontroler ma prawo:
    1. w razie odmowy zapłacenia należności – żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego,
    2. w razie niezapłacenia należności i nieokazania dokumentu – ująć podróżnego i niezwłocznie oddać go w ręce Policji
      lub innych organów porządkowych, które mają zgodnie z przepisami prawo zatrzymania podróżnego i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości,
    3. w razie uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego
      lub ulgowego jest podrobiony lub przerobiony – zatrzymać dokument za pokwitowaniem oraz przesłać go Prokuraturze
      lub Policji, z powiadomieniem wystawcy dokumentu.
  7. Wystawianie opłaty dodatkowej lub wezwania do jej zapłaty powinno odbywać się wyłącznie w pojeździe. Osoba, której wystawia się opłatę dodatkową lub wezwanie do jej zapłaty zobowiązana jest oczekiwać w pojeździe do czasu zakończenia tych czynności.
  8. W przypadku, o którym mowa w ust. 6. pkt b, do czasu przybycia funkcjonariusza Policji lub innych organów porządkowych, podróżny obowiązany jest pozostać w miejscu przeprowadzania kontroli albo w innym miejscu wskazanym przez kontrolera. Jeżeli interwencja taka spowoduje opóźnienie pojazdu lub wiąże się z koniecznością zmiany trasy autobusu, podróżny zobowiązany jest do wniesienia z tego tytułu dodatkowej opłaty.
  9. PKM Sp. z o.o. nie odpowiada za dokumenty pozostawione przez pasażera kontrolerom.
  10. Wystawiona opłata dodatkowa lub wezwanie do jej zapłaty upoważniają do kontynuowania podróży do końca trasy kursu, w którym zostały one wystawione.
  11. Od nałożonej opłaty dodatkowej pasażerowi przysługuje pisemne odwołanie do PKM Sp. z o.o. Odwołanie może zostać wniesione w terminie 14 dni od jej nałożenia. Odwołania złożone po tym terminie nie są rozpatrywane. PKM Sp. z o.o. upoważniony jest do przekazywania wniesionych odwołań celem ich weryfikacji podmiotowi kontrolującemu bilety, który nałożył daną opłatę dodatkową.
  12. W szczególnie uzasadnionych przypadkach PKM Sp. z o.o. ma prawo odstąpić od należnej mu opłaty dodatkowej.

ROZDZIAŁ V

WYSOKOŚĆ OPŁAT DODATKOWYCH I MANIPULACYJNYCH

  1. Wysokość opłat dodatkowych regulowana jest uchwałą nr XI/127/2011 Rady Miejskiej w Jaworznie z dnia 23 sierpnia 2011 r.
    w sprawie ustalania wysokości opłat dodatkowych oraz opłaty manipulacyjnej w odniesieniu do gminnego transportu zbiorowego w Jaworznie.
  2. Opłata dodatkowa za przejazd bez odpowiedniego dokumentu przewozu lub za przejazd bez ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu wynosi 240,00 zł (plus przewoźne), płatna do 7 dni – 150,00 zł (plus przewoźne).
  3. Opłata dodatkowa za przejazd bez odpowiedniego dokumentu przewozu lub za przejazd bez ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu płatna w miejscu kontroli wynosi 100,00 zł (w tym przewoźne).
  4. Opłata manipulacyjna za anulowanie opłaty dodatkowej wynosi 10,00 zł.
  5. Opłata dodatkowa za spowodowanie przez podróżnego zatrzymania lub zmiany trasy środka transportu bez uzasadnionej przyczyny wynosi 450,00 zł.

ROZDZIAŁ VI

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Skargi i wnioski dotyczące funkcjonowania PKM Sp. z o.o. przyjmuje Zarząd Spółki w siedzibie PKM Sp. z o.o. przy ulicy Krakowskiej 9 w Jaworznie w każdą roboczą środę w godzinach od 12:00 do 13:00.
  2. Skargi, wnioski i reklamacje można składać w formie pisemnej lub ustnej do protokołu w siedzibie PKM Sp. z o.o. przy ulicy Krakowskiej 9 w Jaworznie w godzinach od 07:00 do 15:00 w dni robocze, pocztą tradycyjną, pocztą elektroniczną na adres: [email protected] lub faxem na numer 32-753-55-01.

ROZDZIAŁ VII

PRZEPISY PRAWNE

  1. Podstawą prawną wydania niniejszego regulaminu jest art. 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 1984 r. Nr 53 poz. 272 z późn. zm.).
  2. W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 1984 r. Nr 53 poz. 272 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93 z późn. zm.).

Regulamin Przewozów ważny od 20 lipca 2017 r. (plik *pdf)

Załącznik Nr 2 do zarządzenia Nr GK.0050.54.2025 Prezydenta Miasta Jaworzna z dnia 18 lutego 2025 r.
Obowiązuje od 31 marca 2025 r.

WYKAZ OSÓB I DOKUMENTÓW UPRAWNIAJĄCYCH DO BEZPŁATNYCH LUB ULGOWYCH PRZEJAZDÓW ŚRODKAMI KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ WYKONYWANYCH PRZEZ PKM SPÓŁKA Z O.O. W JAWORZNIE
OSOBY UPRAWNIONE DO KORZYSTANIA Z BEZPŁATNYCH PRZEJAZDÓW DOKUMENT UPRAWNIAJĄCY DO KORZYSTANIA Z BEZPŁATNYCH PRZEJAZDÓW
Umundurowani funkcjonariusze Policji, Straży Miejskiej i Żandarmerii Wojskowej Legitymacja służbowa.
Osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji oraz osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności wraz z jednym towarzyszącym im opiekunem. Orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub legitymacja osoby niepełnosprawnej z zakodowanym stopniem oraz symbolem niepełnosprawności wydana przez zespół ds. orzekania o niepełnosprawności.
A także: Orzeczenie lekarza orzecznika ZUS lub wypis z treści orzeczenia komisji lekarskiej ds. inwalidztwa i zatrudnienia stwierdzające niezdolność do samodzielnej egzystencji. Dokumenty ważne wraz z dowodem tożsamości.(1)
Dzieci do 16. roku życia, dotknięte niepełnosprawnością określoną w § 2 pkt 1 Rozporządzenia MPiPS z dnia 1 lutego 2002 r. (Dz. U. Nr 17, poz. 162) wraz z jednym towarzyszącym im opiekunem. Orzeczenie o niepełnosprawności bądź legitymacja osoby niepełnosprawnej wydana przez zespół ds. orzekania o niepełnosprawności.(1)
Dzieci i młodzież niepełnosprawna uczęszczająca do szkół i przedszkoli wraz z jednym towarzyszącym im opiekunem. Legitymacja przedszkolna lub szkolna (obowiązuje wzór określony przez właściwe ministerstwo).(1)
Osoby z orzeczonym znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z powodu choroby narządu wzroku wraz z jednym towarzyszącym im przewodnikiem. Dokument potwierdzający niepełnosprawność z powodu choroby narządu wzroku wydany przez uprawniony organ wraz z dowodem tożsamości. (1)
Dzieci w wieku do 4 lat. Oświadczenie osoby opiekującej się dzieckiem w czasie podróży.
Osoby, które ukończyły 70. rok życia. Dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem umożliwiający stwierdzenie tożsamości i wieku.
Właściciele samochodu w dniu 22 września każdego roku („Dzień bez samochodu”). Dowód rejestracyjny samochodu wraz z dowodem tożsamości.
Pracownicy Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Jaworznie wraz z jedną wskazaną przez nich osobą pozostającą w najbliższym stopniu pokrewieństwa (współmałżonek, dzieci). Jaworznicka Karta Miejska z zapisanym na niej elektronicznie uprawnieniem do bezpłatnego przejazdu.
Zorganizowane grupy (co najmniej 10 osób) dzieci i młodzieży szkolnej wraz z opiekunem (1 opiekun na 10 osób) uczestniczące w zorganizowanych przy udziale Gminy Miasta Jaworzno formach wypoczynku letniego i zimowego. „Karta bezpłatnego przejazdu” zawierająca: liczbę osób uczestniczących w zorganizowanych przy udziale Gminy Miasta Jaworzno formach wypoczynku letniego i zimowego, datę, godzinę oraz linię komunikacyjną realizującą przejazd, zatwierdzona przez MZDiM w Jaworznie.
Członkowie rodzin objętych programem „Jaworznicka Rodzina Wielodzietna” – w soboty, niedziele i święta. Karta Dużej Rodziny wraz z dowodem osobistym lub innym dokumentem ze zdjęciem umożliwiającym stwierdzenie tożsamości.
Dzieci i młodzież do 25. roku życia objęte programem „Jaworznicka Rodzina Wielodzietna” w okresie wiosennej przerwy świątecznej, ferii letnich oraz zimowej przerwy świątecznej (zgodnie z terminami corocznie ogłaszanymi przez Ministra Edukacji Narodowej). Karta Dużej Rodziny wraz z ważną legitymacją szkolną. Obowiązuje wzór określony przez właściwe ministerstwo. (1)
Wszystkie osoby w dniu 1 listopada każdego roku.
Osoby, które uiściły opłatę za parkowanie na płatnym parkingu na Miejskim Centrum Integracji Transportu – do godziny 24:00 dnia, w którym uiszczono opłatę za parking. Dowód uiszczenia opłaty za parking w danym dniu kalendarzowym w postaci wydruku z kasy parkingowej.
OSOBY UPRAWNIONE DO 50% ULGI W PRZEJAZDACH DOKUMENT UPRAWNIAJĄCY DO KORZYSTANIA Z 50% ULGI W PRZEJAZDACH
Dzieci w wieku od 4 do 10 lat. Oświadczenie osoby opiekującej się dzieckiem w czasie podróży.
Uczniowie szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych oraz policealnych do dnia ukończenia 23. roku życia. Ważna legitymacja szkolna. Obowiązuje wzór określony przez właściwe ministerstwo.(1)
Emeryci i renciści, którzy ukończyli 55. rok życia. Dokument tożsamości wraz z legitymacją emeryta (rencisty) lub dokument tożsamości wraz z potwierdzeniem wypłaty świadczenia z poprzedniego miesiąca. (1)
Osoby z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym wraz z towarzyszącym im opiekunem. Orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności lub legitymacja osoby niepełnosprawnej stwierdzająca umiarkowany stopień niepełnosprawności wystawiona przez zespół ds. orzekania o niepełnosprawności.
Inne osoby, których uprawnienia do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów komunikacją miejską wynikają z przepisów prawa powszechnie obowiązującego. Właściwe dokumenty potwierdzające uprawnienie, wynikające z przepisów, które są jego podstawą.

(1) Obywateli pozostałych państw członkowskich Unii Europejskiej obowiązuje dokument potwierdzający wymieniony status, wydany w tych państwach wraz z dowodem tożsamości.

WYBRANE UPRAWNIENIA DO BEZPŁATNYCH LUB ULGOWYCH PRZEJAZDÓW ŚRODKAMI KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ WYKONYWANYCH PRZEZ PKM SPÓŁKA Z O.O. W JAWORZNIE NA PODSTAWIE INNYCH PRZEPISÓW NIŻ ZARZĄDZENIE PREZYDENTA MIASTA JAWORZNA

OSOBY UPRAWNIONE DO KORZYSTANIA Z BEZPŁATNYCH PRZEJAZDÓW DOKUMENT UPRAWNIAJĄCY DO KORZYSTANIA Z BEZPŁATNYCH PRZEJAZDÓW
Posłowie i Senatorowie Rzeczypospolitej Polskiej. Ważna legitymacja poselska lub senatorska.
Inwalidzi wojenni oraz inwalidzi wojskowi oraz przewodnik towarzyszący inwalidzie zaliczanemu do I grupy inwalidzkiej. Legitymacja inwalidy wojennego lub wojskowego.
Cywilne niewidome ofiary działań wojennych. Legitymacja cywilnej niewidomej ofiary działań wojennych.
OSOBY UPRAWNIONE DO 50% ULGI W PRZEJAZDACH DOKUMENT UPRAWNIAJĄCY DO KORZYSTANIA Z 50% ULGI W PRZEJAZDACH
Kombatanci i osoby będące ofiarami represji wojennych i okresu powojennego. Legitymacja kombatancka lub zaświadczenie wydane przez Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych. (1)
Studenci (osoby kształcące się na studiach I lub II stopnia albo jednolitych studiach magisterskich) polskich i zagranicznych uczelni (za wyjątkiem studentów studiów podyplomowych i doktoranckich). Ważna legitymacja studencka wydana przez polską uczelnię (obowiązuje wzór określony przez właściwe ministerstwo) lub międzynarodowa legitymacja studencka ISIC (International Student Identity Card).
Słuchacze kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych oraz kolegiów pracowników służb społecznych. Ważna legitymacja słuchacza kolegium.
Weterani poszkodowani pobierający rentę inwalidzką z tytułu urazów lub chorób powstałych w związku z udziałem w działaniach poza granicami kraju. Legitymacja weterana wraz z legitymacją emeryta – rencisty.
Inne osoby, których uprawnienia do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów komunikacją miejską wynikają z przepisów prawa powszechnie obowiązującego. Właściwe dokumenty potwierdzające uprawnienie, wynikające z przepisów, które są jego podstawą.

(1) Obywateli pozostałych państw członkowskich Unii Europejskiej obowiązuje dokument potwierdzający wymieniony status, wydany w tych państwach wraz z dowodem tożsamości.